SALA ALBA IULIA
Sala Alba-Iulia evocă localitatea
cu acelaşi nume ce reprezintă în istoria României simbolul unităţii naţionale.
Tablourile care o ambientează sunt expresia artistică a unor momente
semnificative din istoria poporului român. Lucrarea "Naşterea poporului
român" reprezintă etnogeneza poporului nostru, reliefând componentele sale
primordiale: filonul dacic şi cel latin. Sunt folosite efigiile devenite
simboluri ale regelui Decebal şi ale împăratului Traian, profilate pe
axul columnei lui Traian, adevărata cronică scupltată a războaielor daco -
romane, considerată în mod figurat şi un act de naştere al poporului român.
Femeia cu trăsături dacice reprezintă matricea neamului, continuitatea şi
rezistenţa peste timpuri a elementului autohton, iar cei doi copii reprezintă
rezultatul îngemânării civilizaţiilor dacice şi latine, fundamentul etnicităţii
româneşti, pe care se vor grefa ulterior şi alte influenţe. Ei sunt o aluzie
discretă şi la cei doi întemeitori mitologici ai Romei, copiii Romulus şi
Remus. Lucrarea este realizată de Valentin Tănase, pictor şi director al
Studioului de Arte Plastice al Armatei, ca de altfel şi tablourile ce
înfăţişează portretele domnitorilor şi regilor: Mihai Viteazul, Avram Iancu,
Tudor Vladimirescu; Domnitorul şi Regele Carol I; Regele Ferdinand I. Ambientul sălii este completat de
lucrările denumite "Poarta cetăţii Alba - Iulia I" şi "Poarta
cetăţii Alba - Iulia II", realizate de acelaşi artist Valentin Tănase,
precum şi "1 Decembrie 1918", pictată de artistul Vasile Pop
Negreşteanu.
Sala este destinată activităţilor preponderent intelectuale: seminarii,
conferinţe, grupuri de lucru, workshop-uri etc.